LAKOSSÁGI TÁJÉKOZTATÓ A KÖZPONTI ORVOSI ÜGYELET MŰKÖDÉSÉRŐL

Ezúton tájékoztatjuk Tótkomlós/Kardoskút/Békéssámson/Csanádapáca lakosságát, hogy az orvosi ügyeleti ellátás az alábbiak szerint történik.

A lakosság sürgősségi ellátását, amely sürgős szükség esetén vehető igénybe a Központi Háziorvosi Ügyelet  (5940 Tótkomlós, Kossuth u. 2. szám alatt, telefonszám 68/411-200) biztosítja. Fenntartó: Orosházi Kistérség Többcélú Társulása. Az ügyeleti idő hétköznapokon 16-08 óráig, hétvégén, pihenő- és ünnepnapokon folyamatosan 24 órában tart. Hétvégén és munkaszüneti napokon gyermekorvos is ügyel 8-16 óráig, kizárólag az orosházi telephelyen (5900 Orosháza, Könd u. 59.). Ebben az időben lehet az ügyeleti rendelőben ellátásra jelentkezni, vagy telefonon az ügyelet segítségét kérni a 68/411-200-as telefonszámon.

A BETEGELLÁTÁS RENDJE

1. Rendelőben történő ellátás

A betegek ellátása a Tótkomlós, Kossuth u. 2. szám alatt található ügyeleti rendelőben történik. Az ellátást az ügyeletes orvos, és ápoló végzi.

3. Telefonos segítségkérés, helyszínen (lakáson) történő betegellátás

Lakáson történő ellátási igény esetén az Orvosi Ügyeletet a 68/411-200-as telefonszámon érhetik el.

A lakáson történő ellátást a 47/2004. (V.11.) ESzCsM rendelet értelmében fekvőbeteghez, sérülthöz, folyamatos gyógykezelésre szoruló beteghez lehet kérni.

Tájékoztatjuk a lakosságot, hogy a telefonbeszélgetés rögzítésre kerül!

A telefonszámon az ügyeletes ápoló jelentkezik be, aki felveszi a beteg adatait és panaszait.

 Ehhez szükség van:

- a beteg nevére

- születési idejére

- TAJ számára

- tartózkodási helyére

- pontos panaszaira

- a bejelentő nevére

- a beteg elérhetőségi telefonszámára.

A hívás gyors felvételéhez kérjük, a fenti adatokat készítsék elő!

Telefonos segítségkérés esetén még igen súlyos helyzetben is őrizzék meg nyugalmukat, hiszen így van lehetőség a szükséges adatok leggyorsabb felvételére, és a beteg lehetőség szerinti leggyorsabb ellátására!

Kérjük, hogy lehetőség szerint maga a beteg telefonáljon, vagy tartózkodjon a közelben, hiszen a pontos panaszokat leginkább maga a beteg tudja elmondani.

Amennyiben lehetséges, testhőmérsékletét (lázát), vérnyomását, pulzusszámát, vércukor szintjét mérjék meg, és ezt jelezzék az ápoló felé.

Mi történhet a beteggel telefonos segítségkérés esetén?

Fenti adatok ismeretében az ügyeletes ápoló, illetve orvos dönt a további teendőkről, melyek a következők lehetnek:

- Telefonon keresztül tanáccsal ellátja a beteget a következő háziorvosi rendelés kezdetéig, és a beteg vizsgálata a háziorvosánál fog megtörténni a legközelebbi rendelési időben.

- A beteg rendelőbe történő behívása.

- Az ügyeletes orvost a beteghez a helyszínre küldi, és a beteg ellátása ügyeleti időben a beteg tartózkodási helyén fog megtörténni.

- Értesíti a Mentőszolgálatot, mely a helyszínre vonul, és a beteget kórházba szállítja.

Amennyiben a beteg állapotában változás áll be, azonnal értesítsék ismételten az Orvosi Ügyeletet!

AZ ÜGYELETI BETEGELLÁTÁS SORRENDJE

Ügyeleti időben a betegek ellátásának sorrendje sem a rendelőben, sem a lakáson nem érkezési/bejelentési sorrendben, hanem úgynevezett sürgősségi sorrendben történik. Azaz elsőként mindig a legsúlyosabb állapotú beteg kerül ellátásra.

A beteg számára súlyos, riasztó panaszok is lehetnek könnyebb megbetegedés következményei, és enyhe tünetek is lehetnek súlyos állapot következményei. A betegek állapotának megítélése, a sürgősségi sorrend felállítása ezért igen nagy szakértelmet kíván, és mindezekre tekintettel ez az ügyelet feladata.

Új beteg jelentkezése, vagy a már ellátásra jelentkezett beteg állapotának változása esetén az aktuális ellátási sorrend természetesen módosulhat. Ezért igen fontos, hogy az ügyeleti személyzetet a beteg állapotának változásáról azonnal és pontosan tájékoztassák.

Mindez az enyhébb panaszokkal, stabil állapotban lévő betegek esetén akár több órás várakozást is eredményezhet. Türelmüket és megértésüket kérjük, hiszen ennek nem a betegek felesleges várakoztatása, hanem a legsúlyosabb állapotú betegek lehetőség szerinti leggyorsabb ellátására való törekvésünk az oka!

Kérjük a lakosság türelmét és megértését, a hatékonyabb ellátás érdekében az ügyelet igénybevételének megfontolását, szükség esetén alternatív megoldás választását!

Ne feledje! Az orvosi ügyelet indokolatlan hívásával másik ember életét veszélyeztetheti!